Найкращими веб-сайтами міських рад визнали сайти Києва, Славути та Шостки
15 грудня в інформаційному агентстві УНІАН відбулася прес-конференція на тему: «Стан та преспективи розвитку електронного управління та адмінпослуг в 100 найбільших містах України».
У конференції взяли участь: Дмитро Маковський (Державне агентство з питань е-управління); Олег Левченко (Асоціація міст України); Андрій Яскевич (Національна академія державного управління при президенті України); Оксана Гречко (Муніципально-громадський центр електронного управління).
На цій конференції було доведено до відома рівень електронного урядування міст України, яких налічується 125, включно з муніципалітетами на сході України та Криму. Взагалі, моніторинг ефективності системи електронного врядування проводиться з 2013 року громадянськими організаціями та агенцією електронного розвитку. Мета цього моніторингу: покращити проінформованість населення про діяльність органів місцевого самоврядування, зменшити корупцію, впровадити прозору політику та залучити громадськість до суспільно-політичних процесів. Оцінювались офіційні веб-сайти міст за такими критеріями:
А. Оцінка офіційних сайтів органів місцевого самоврядування, що включала в себе:
- Доступ до інформації, максимальна оцінка — 181 бал. Славута — 159 балів, Шостка — 157 балів, Суми — 153 бали, Київ — 151 бал і т. д.
- Доступ до публічної інформації максимально — 18 балів. Найбільше отримали 33 сайти.
- Адміністративні послуги, максимальна оцінка — 28 балів. Лідери: Вінниця та Київ — 28 балів, найменше набрали — Бердянськ, Жмеринка, Запоріжжя, Краматорськ.
- Зворотній зв’язок з громадськістю, максимальна оцінка — 12 балів. Найбільше: Івано-Франківськ і Київ — 12.
- Зручність користування веб-сайтом, максимум — 8 балів. Найбільше, як і минулого року, набрав Харків — 8.
Б. Оцінка системи електронного документообігу. Відповідно до Законів України «Про електронний документ та електронний документообіг», «Про електронний цифровий підпис» та інших постанов, у цьому році для оцінки було направлено інформаційний запит, а в 2014 році використовувалися таємні клієнти, які збирали інформацію. Лідери— Вінниця, Київ, Дніпропетровськ, ізюм.
В. Оцінка якості організації діяльності Центрів надання адмінпослуг. Хоча вони не є прямим елементом електронного урядування, проте вони передбачають використання електронних інструментів для спрощення доступу до адміністративних послуг. Лідери — Вінниця, Київ, Івано-Франківськ, Луцьк, Харків, Кіровоград, Кривий Ріг тощо. Максимальна оцінка — 249 балів.
Отож, що ми маємо наступну картину:
Найбільше балів сумарно за п’ятьма критеріями набрали: Київ, Славута та Шостка — 211 балів (85% — від максимуму). Друге місце — сайти Вінниці, Лубніву, Рівного та Сум — 211 балів. Третє місце — Івано-Франківськ — 198 балів.
Більше половини балів від максимуму отримали 78 міст, що є нижчим показником від минулого року. Між учасниками була присутня здорова конкуренція та беджмаркінг (кращий — краще, гірший — до кращого, тобто навіть найкращі міста мають куди розвиватися та обмінюватись практиками, програмами, методологією між собою та з гіршими містами, щоб підтягнути їх до свого рівня).
Під час конференції зазначили, що досі існує проблема доступу до публічної інформації: гірше ніж в 2014 році, проте краще ніж 2013. Взагалі, з 2013 по 2015 роки спостерігається позитивна тенденція. Однак в процесі дослідження було виявлено, що проблеми, які існували в 2010 році, існують і досі, або вирішені фрагментарно. Наприклад, проблема спільної системи, і як вона буде діяти, оскільки зараз в кожному місті функціонує своя система, і до 15 видів програмних продуктів та їх версій потрібно, щоб існували місцеві агентства електронної взаємодії, які очолять процес. Також проблема з законодавством: необхідно прийняли законопроект про взаємодію електронного самоврядування, який дасть змогу покращити систему та законопроект про єдиний, загальний стандарт для всіх систем. Проблема з обіцянками на виборах, які зводяться до зміни персоналу, кадрів, а не перегляд системи та її покращення. Зараз ми спостерігаємо ситуацію, коли люди швидше проводять електронне самоврядування, ніж органи місцевого самоврядування.
Наприкінці конференції додали, що населення потребує якісних адміністративних послуг (від надання архівної довідки до отримання електронного паспорту). Досвід Естонії та Великобританії показує, що громадянин може уникнути комунікації з державою, тобто не звертатися до чиновників, можновладців, витрачаючи зайві кошти, а відразу отримати потрібну послугу. Україні є куди розвиватися та рухатися.
Олександр Гарачковський, журналіст